Sunday, November 13, 2011

kerja

Sungguh lame blog ini sepi...
Tanpa ade coretan kata mahupun nukilan hati
sejak melaka ditinggalkan...ruang blog ini x pernah ku terjah
entahla..mungkin keghairahan tidak seperti dulu lagi...

Tamat sudah hayat pembalajaranku di melaka
Johor bahru is where i belong...
2 bulan berlalu dan aku masih disini
Tidak ada perkara baik yang berlaku
Yang ada hanyalah sedih,hiba,sugul,benci dan apa sajalah perkara yang tidak baik

Sudah ada kedengaran suara-suara sumbang
yang mula mempersoalkan kredibiliti aku
Antaranya:

Bak: "buat ape bdak wan tu,dah 2 bulan lbeyh dok uma,x keje2..siang tido,malam merayap"

Ibu: "jangan la mcm tu ngan adek,kau tu dah la susah nk dpat keje"

dan byak lagi.....yang membantu hanyalah kawan2 yang faham
bukan mudah utk lepasan ijzah seperti aku untuk mendapat kerja
lagi2 dah penghujung tahun dimana kebanyakan syarikat sudah mula hendak menutup buku tahunan
ditambah lagi dengan pointer yang x brape strong..ape yang aku mampu

Ade yang berkata aku tiada usaha ke arah itu
sudah lah,bukan semua yang aku lakukan aku beritahu org
Cukup la aku saje yang tahu ape yang aku lakukan utk diri aku...

Ayah: : "wan x cek ea web site kerajaan,byak keje kt situ ayah tgok..wan x nk mtak"

Aku yg terlebih dulu cek,sbelom ayah
Tp ayah x tau..sume vacancy tu dah closed since aku blom abes blaja

Ibu: "pergilah send resume kt kilang tu.mlas cmni ble nk dpat keje"

Aku dah send..ibu xtau kn??

Isi borang pos malaysia..berakhir dengan interview
Jawatan: kerani

Interviewer 1: "awak ade degree,kami x boleh nk hired awak,awak bole keluar kalau awak nak"

Interviewer 2: "degree awak pon pointer x strong,mcm mane awak nk compete ngan org lain"

Hari tu ibu ckp

"ijoy tu apply 100 keje kt jobstreet tu..dah keje pon..wan x wat kn??"

Aku dah apply 200 apllication
Cume 2 company yang ade respon..
yang lain..."position closed"

Aku dah tau sume bde ni akan jdik
dan bile dah 2 bualan tanpa kerjaya
aku dah mula risau dan lebih buruk lagi tertekan
Aku dah mule x selesa dok umah
Ape yang aku wat sume x betol..
Tp malangnya..xde sape yg paham

aku keluar kne marah..hmmm

ade perkara terbaru yang membuat aku bertambah tertekan...
Sungguh tertekan..aku buntu...tuhan tolong la aku

No comments: