Thursday, October 22, 2009

Muhammad Ridhwan Bin Jamian

Nama aku Muhammad Ridhwan Bin Jamian
Dilahirkan di Hospital Sultanah Aminah..Johor Bahru pada 6 Mei 1987
Mendapat Pendidikan awal di Taski Al-Ummah 5..Taman Johor Jaya
Seterusnya di Sekolah Kebangsaan Taman Johor Jaya 1
Kemudian Ke Sekolah Kebangsaan Taman Johor Jaya 2
Pembelajaran peringkat menengah pula di Sekolah Menengah Sains Johor

Mempunyai adik beradik seramai 6 org
3 lelaki dan 3 perempuan
Adalah anak jati negeri Johor
Kedua ibu bapa juga berasal dari Johor

Pengajian peringkat diploma di Universiti Teknikal Malaysia Melaka
Dalam Bidang Kejuruteraan Pembuatan
Diterima menyambung pengajian di universiti yg sama
Dalam bidang Kejuruteraan Pembuatan(Bahan Kejuruteraan)
Mempunyai niat untuk menyambung pengajian hingga ke peringkat Master

Mempunyai sifat2 seperti berikut:

1. Mempunyai tahap keyakinan diri yg sgt rendah

2.Pemalu

3.Agak sombong pada awal perkenalan dgn sesiapa sahaja x kira laki or pempuan..aku
Memerlukan masa untuk mesra dgn individu yg baru dikenali..agak kurang bercakap
dan berat mulot pada permulaan tetapi menjadi seorng yg sgt becok apabila sudah selesa..
Jika pada awal pertemuan..aku suda menjadi seorang yg byak cakap..maknenye aku selesa
ngan org tuh.Ramai org yg x kenal aku dan x pernah bercakap ngan aku akn beranggapan
bahawa aku adlah seorang yg sombong dan garang. cuba la berckap dgn aku,then baru judge
aku oke?

4.Mempunyai masalah untuk memahami org laen. Mengambil masa yg lama untuk
mengenali diri sebenar org2 di sekeliling. Bukan bermaksud susah nk paham masalah org
wutsoeva. Ape yg cuba aku maksudkan ialah aku sering kali gagal memahami peribadi
seseorang dan selalu tersalah tafsir tentang peribadi org tu sendiri bahkan ape yg
cuba disampaikan atau maksudkan. senang cite lembap dan sgt kayu la.

5.Tak suka menunggu orang. Tetapi selalu membuat org menunggu aku.
Jgan slah tafsir dgn perkataan menunggu tuh. ape yg aku maksudkan ialah
aku akan jdik sgt kurang selesa apabila terpakse menunggu org..contohnya nk kluar
ke mana-mana.lagi-lagi la kalau time tuh ade pojek baek..hehe. tp jgn risau,aku x kn pernah
mengeloh atau marah kerana aku bukan seorang yg suke marah...itu hanyalah sifat semulajdi
yg dpat dikawal dan so far x pernah menjadi masalah untuk sesiape pon.

6.seorang yg sgt punctual jika hendak pergi vacation.progrm bersifat hiburan tetapi menjadi
seorang yg sgt lembap bila hendak ke kelas

7.mengutamakn penampilan diri kerana selalu berasa penampilan diri yang akan mempengaruhi
keyakinan memandangkan aku adalah seorang yg sangat tidak yakin pada diri sendiri..

8.selalu beranggapan bahawa aku xkn mungkin dapat bersaing ngan org laen dan selalu
mengagungkan kebolehan org laen..

9.Lambat pickup atau lampi..jgn mencuba bagi teka-teki or iq test sebab sampai kesudah aku
xkan dapat jawapannye...selalu ketinggalan gelak kuat bersama hanya sebab x paham
lawak yg disampaikan dalam bentk kiasan

10.Mulot jahat...haha..x heran la kalo ade org yg akan tersinggung ngan kate-kate aku
lihat sajalah pada taik lalat atas bibir nie...paham2 sendiri la..tp masih mampu mngawal
maksud aku..aku tidak akan sewenang-wenang mengeluarkan perkataan x baek kecuali
pada org2 yg sudah biasa dgn aku...tp malangnya.aku selalu tersalah org...aku mintak maap

11.seorang yg sgt lemah dalam matematik..excellent dalam subjek membaca...pelajar cemrlang
untuk subjek kajian tempatan dan cemerlang dalam subjek geografi...mengambil jurusan
kejuruteraan adalah kesilapan besar yang pernah dibuat kerana ia tidak sesuai
memandangkan aku adalah seorang yg sgt lemah dalam matematik..cuba untuk menyambung
pengajian peringkat ijazah sarjana muda dalm bidang Geologi..tp x berjaya...mengambil
keputusan untuk mengambil major Bahan Kejuruteraan kerana ia adalah kos membaca.
satu masa dahulu..sangat senang menghafal apa sahaja yg dibaca dalm masa yg sngkat..tetapi
kebolehan itu sudah semakin berkurangan saban tahun.

12.seorang yg agak mementingkan diri sendiri..tp bukan tahap kritikal

13.Mempunyai hati yg sensitif...sedikit gurauan yg merendahkan diri aku
akan teros sampai ke hati...tp maseh boleh menganggap ia sebagai gurauan..x pernah
menyuarakan tentng perkara ini

14.sangat mengutamakan kawan2 even ngan family sendiri...kawan2 adalah segalanya..
akan menjadi x keruan jika mendapat tahu aku ada masalah ngan kawan2..aku
sendiri yg akan pergi minta maaf walaopon ia bukan kesalahan aku asalkan aku x bermusuh
ngan dia dan tidak berlaku perkara tidak bertegur sapa...tetapi dalam certain case,aku x mcm tu..mungkin penat dgn perkara yg terjadi berulang kali

15.seorang yg sukar untuk menepis atau menolak permintaan atau pelawaan org dgn niat x nk
kecewakan perasaan org

16.masih bersikap keanak-anakan dan belom matang lagi

17.hidup bergantung kt org..kalau kt skola?universiti..kawan2..kalau kt ruma,ibu jadi mangsa.
tapi beberapa tahun kebelakangan nie..masalah ni sudah dapat dibendung..kerana aku secara
tiba2 sedar yg aku banyak nyusahkan org..dan berhajat untuk membantu org pulak
kalau selama nie..aku byak mtak tlog kt org,skrg ni aku nk tlog org plak...lagipon,aku
nk belajar berdikari kerana family ngan kawan2 x bole nk berada 24 jam ngan aku untuk
tgok-tgokkn aku..kepada kawan2 yg tiba2 rase aku da x byak mtak tolg ape2 pon..aku
mtak maap,bukan xnk kwan ngan korg atau sombong..aku nk belajar berdikari

18.seorang yg sgt suka memikirkan tentang perkara yg melibatkan hati dan perasaan..sejak
dari skola tadika..aku akn berasa sedih dan bila cinta ditolak,,haha..pernah dulu masa sekolah
rendah..aku temenung kt padang berjam-jam lamanya kerana perempuan yg aku suka
adlah awek mber baek aku sendiri...seyes ayie,aku x tau die awek kau...mmg x pernah tau
sory tau!

19.dilahirkan ke dunia dgn sikap malas yg kritikal..maseh dalam proses pembangunan kot..hehe

20.Suka bermonolog dgn diri sendiri...suka bercakap dgn diri sendiri(bukan gila oke)

21.Sgt suka berangan..angan2 adalah teman baik aku..aku selalu rasa angan2 wat aku jdik
hepi...ahhhh!aku dgn angan2 aku..xkn kemana..juga seorang yg kuat bermimpi..

22.seorang yg mempunyai impian yg sgt tinggi...nk tlog family..nk keje bgos2..kete impian aku?
Honda Integra DC 5 Type R...suke tgok org2 yg dah berjaya...

23.Berhajat untuk menjadi seorang jurutera..kalo boleh nk keje kt Titan Chemicals,Sime Darby
Engineering ataupon MMHE..tp tu sume rezeki msig2..mempunyai masa 1 tahun setngah lagi
untuk grad dan terpaksa melihat kwan2 laen bekrja dulu..tp tu bukan lah masalah
memandangkan aku adalah seorang pemegang diploma...ijzah sarjana muda 1 masa nanti
ape yg diorg harapakn dari sijil matrix diorg tu?haha(x mcm kerek plak kn!)sory dok..gurau2

24.Mempunyai masalah untuk tidur..maksud aku susah nk lelap kecuali jika penat
Juga mempnyai masalah untuk tidur jika aku tau esok adalah hari yg menggembirakan
contohnya aku nk pegi tempat2 yg best atau berjumpe org yg best,,haha...

25mempunyai masalah untuk bangun dari tidur...bukan sedar,bangun...aku sangat senang
terjaga dari tidur..hanya dengan bunyi kuakan pintu pon..aku bole terjaga...bukan lah seorng
yg tidur mati..x susa kejot aku..biasanye aku malas je nk bgon..bukan xley bgun..saje je

26.mudah mempercayai kate2 org...akan mengambil segala kata2 yg kelurar dari mulot
sebagai kata2..jadi..tolong la jgn tipu aku..huhu

27.x pandai menipu..ibu slalu ckap aku x pandai menipu..xyah la nk menipu,mesti kantol
gak nti...kate2 ibu membuatkn aku terpikir...mmg aku x pandai menipu..aku x pandai
untuk mereka-reka cerita..ade jgak menipu.kdg2 la..tp bkan lah pd bende2 yg seyes
sbab x sanggup nk tanggung akibat die nanti..

28.sukar untuk bercakap dgn perempuan..aku hanya akan bercakap dgn perempuan
yg tegor aku dulu atau nyakat aku dulu...aku nk tegor perempuan dulu?jgn harap la
dulu kt skola pon..aku bukanlah seorang yg mesra ngan perempuan..bole dikire la brape
org perempuan yg aku bercakap(skola menengah la)kt U pon same..aku msih x tahu lg
name2 bdak kelas aku bahkan ramai bdak perempuan skola aku dulu pon aku x ingat name
haha...nk tegor perempuan yg aku x pernah kenal?jgn harap la...nk senyom pon takot kot
menjadi kekok dpan perempuan sbab x biasa..tp bila da smakin dewasa nie..aku da use
to it. da ok sket la kot..huhu

29seorang yg membosankan...selalu gagal membuat org disekeliling aku berasa bahagia
di samping aku..x kira lah kwan2 atau family..kdg2 aku rase lawak aku da ckop klaka
untuk buat org ktawe..ntahla.tp kdg2 aku rase aku gagal nk wat org tersenyom..
selalu gagal membuat org rase selesa ngan diri aku..menjadi individu yg sgt memboringkan
pd satu-satu masa...aku x pandai nk melayan org berbual..kdg2 topik perbualan aku terhenti
kt 1 point..kne ade topic baru..baru aku bole bercakap...aku jrg bercakap ngan atok aku
,pakcik2 aku kalau xde hal yg nk dicakap..mungkin org akan beranggapan aku sombong...bab
perempuan..mmg sgt trok.aku slalu gagal nk menjadi penghibur sejati mereka..aku mmg x
pandai ckp ngan perempuan!aku x mcm org laen kot...

30.aku x suke memperbesarkan atau memanjangkan hal yg dah pon terjadi..aku yg jenis
malas nk argue..bnde da jdik kn...nk bsig2 pn x gune kot...kalo bende tu bley setle cm 2
better cm tuh je la...malas nk bertekak,bertegang lidah...x pernah kot..lbih suke masalah
diselesaikan dgn cara plig mudah...

31.Agak rasional..bole mengambil pendapat org laen.bole menerima segalanya ngan hati terbuka
jgn risau tentang reaksi aku...ckp je dulu..aku pasti akan ok..aku bukan yg jnis mara2 kn?
beritahu saja ape perkara yg perlu diberitahu..aku akan ok..percyalah..do test me 1st

32.kdg2 aku rase aku nie cm overdependent..bukan aku mahukan perhatian
bg aku..akan ade beza layanan aku antara org yg aku syg dan x syg
sekiranya..aku memberitahu segala apa yg aku lakukan dari saat aku celik mata
hingga aku tutup mata..dia adalah seorang yg istimewa..mungkin x semua..tp apa yg aku rase die patot tahu..


kdg2 aku xpham dgn diri aku sendiri
cmne plak org laen nk phamkn?

kalau tgok kt atas tuh
mmg keburukan lebih banyak dair kebaikan
sesetengah perkara masih dalam pembangunan
sesetengah perkara sudah mampu diatasi
terima kasih kepada individu2 yg bertanggungjawab membentuk aku

ape2 pon
inilah diri aku seadanya
mmg kdg2 aku tringin sgt nk jdik org laen
nk tiru care org laen
sbab aku tgok
everytin was to easy utk org laen
sdgkn aku msih terkial-kial dgn care aku
aku slalu rase yg aku x dpat ape2 dgn menjadi diri aku
aku nk jdik org laen
kdg2 keadaan yg memaksa aku untuk ikot rentak org laen
salah aku ke?

tp apepon
aku tetap xkn dapat jdik org laen
dia adlah dia
aku adalah aku
aku akan teros menjadi diri aku
aku tetap aku
selamanya aku

cheers....

No comments: