Tuesday, October 13, 2009

Ph 7

Aku rase...semua org blaja kimia
Mcti korunk ingt lagi kan
Pasal asid dan alkali...neutral bahkan
Bahan yg berasid mempunyai nilai ph lebih kecik dr 7
Tatkala bahan yg beralkali mempunyai nilai yg lebih besar dari 7
Jika sesuatu bahan itu mempunyai nilai Ph 7 atau 6.9 atau 7.2
Bahan itu adalah neutral

Ok
Aku cube kaitkan dgn skala Positif dan Negatif
Aku tetapkan no 7 jgk
No 7 adalah neutral
No 6.9 ke bawah adalah negatif
NO 7.1 ke atas adalah positif
aku perlu memilih di antara nombor2 dalam skala tuh
Ataupon cbe byangkan graf nombor
Y=mx t c
Ade 4 bahagian
Bahagian dari 0 ke atas!Positif(1,2,3....)
Bahagian o ke bwah!negatif(-1,-2-3...)

Aku akan memilih no yg mempunyai nilai 7.1 ke atas
Tp...aku kne pkir btol2
Kne pikir panjang..sbab ni bkan bende men2

Ok
Aku terpakse memilih no 7
Yg bearti neutral
Berada di tengah-tengah
Antara positif dan negatif
Jika dalam skala asid dan alkali
No 7 adalah neutral...mungkin ia adalah alkali yg ditambah asid
Ataupon asid yg dicampor alkali

Dalam skala positif dan negatif
No 7 bearti...in the middle
Maksudnya..tidak terlalu positif dan tidak terlalu negatif
Kalau dalam Graf Nombor x kire la
Graf Stress lawan strain ke,Histogram ke,tensile or creep test wutsoeva,...P chart, C chart sebagainya
Pilih la untuk brada di titik no 0
Jgan pergi ke No 12 mahupon No -12
Tetapi..anda perlu dipengaruhi No 1 dan No -1...faham?
Reason die...aku x bole terlalu negatif
Kerana ia akan membuatkan ati aku x senang
X ley nk makan,minum,slalu je in trouble
Sbab memikirkan bde yg negatif
Sampaikan aku xlay nk wat keputusan yg betol
Kenape aku nk trus saketkan ati aku dgn bersikap negatif?

Slalu org bersikap positif
Untuk sedapkan ati...aku la
Org len xtau...
Tau x?kte kne slalu bersikap positif
Optimis..walaupon kte slalu wat kesilapan yg same
Tp awas!jgn terlalu bersikap positif
Sbab bahana die lebih besar berbanding bersikap negatif
Aku pernah..sangat berfikiran positif
Tp ape yg aku dapat...lebih teruk dari bende negatif yg aku bayangkan
Tp...life is bout learning...aku msih optimis
percyalah..tp jgn smpi sikap positif tu xde langsung dalam diri
Kite perlu bersikap positif
Cume..jgn terlalu positif
Reason die...jike kite terlalu bersikap positif
Dan membayangkan segala bende baek yg akan berlaku
Apabila bende yg burok...yg x pna kte bayangkan berlaku
Kite pasti berada pada tahap mental yg jauh ke dalam kerak bumi
Percayalah...pada keadaan tuh
Kite pasti akan sgt kecewa...hmmmm


Jgn pula terlalu negatif
Percayalah..korunk xkan mampu nk teruskan idop lau cm tuh
Negatif perlu ade...walaupon sedikit
sebagai persediaan...jadi ko x terkejot if bende tuh jdik
Biasanya..org akan terkjut dan jdik terpinga-pinga x sangke
Sbab die x pnah membayangkan perkara seburok tuh
Bagi yg sudah bersedia..
Mmg tetap perit...tp memandangkan mental die tlah bersedia
Insyaallah...die akan berjaya mengharungi bende tuh dgn lebih mudah

Jadi...berdirilah di tengah2
Jgn terlalu bersikap negatif mahupon positif
Aku x tau...tp aku rase berada di ph 7 adlah pilihan yg bijak
masing2 ade pilihan masing..

Mcm ni la...
Percya lah pade takdir kite
Tuhan turunkan dugaan kt kite sbab die mseh sayangkan kite
Walaupon kite x pernah igt kt die
Percayalah...tuhan hanya turunkan dugaan stakat yg kite mampu
Die xkan torture kite
Segala dugaan yg diterima...tuhan tahu kite bole harungi
Die xkan bg dugaan yg x mampu kte tampung
Insaf plak rse ble ckp pasal tuhan...huhu
Papepon..percaye pade takdir kite
Mmg kdg2 kite rase slalu bernaseb malang
Tp igatlah...hidup ni umpama roda
Kjap kite kt atas...kjap kt bawah
Relax...tgu turn msing2 ok
Lgpon...kalo kte tgok org len snang je
Tanamkan dalam fikiran
Yg nseb sume org x same
Mungkin ape yg kite nampak..yg senang
Yg susah...lg terok lg kite?kte x nampak
sbab org xkn nk tjuk diorang susah...btol x?
Ok la...kate la korunk nampak ramai org yg snang..snang dlm ape-ape pon la
Snang(byak duet),snang dpat ni,snang dpat tuh,snang blaja
Cube korunk igt perkataan 'ramai' tu blek
'ramai' x bermaksud semua kn?hmmm
Chill...jgn gelabah or terlalu pikir sgt
Juz...do the best u can!dthe best u can afford
Remember..the best u can!
be urself oke
Aku juga merujuk pade diri aku sendiri
Ditujukan kepada diri aku dan semua

Keep the Faith
Keep ur chin up

Cheerss.....

*thanx a lot 4 the advice..ur my best mates!cheers...

1 comment:

Unknown said...

asid?? alkali?? dah lama dah tinggal..haha :D